MARKETING WOORDENBOEK

SEO

SEO

Wat is seo?

SEO staat voor 'zoekmachineoptimalisatie'. In eenvoudige bewoordingen betekent dit het proces van het verbeteren van jouw site om de zichtbaarheid voor relevante zoekopdrachten te vergroten. Hoe beter jouw pagina's zichtbaar zijn in zoekresultaten, hoe groter de kans dat je de aandacht trekt en potentiële en bestaande klanten naar jouw bedrijf trekt.

SEO-2
"Good SEO work only gets better over time. It’s only search engine tricks that need to keep changing when the ranking algorithms change."

- Jil Whalen, former CEO of High Rankings

Hoe werkt SEO?

Zoekmachines zoals Google en Bing gebruiken bots om pagina's op internet te doorzoeken, van site naar site te gaan, informatie over die pagina's te verzamelen en in een index te plaatsen. Vervolgens analyseren algoritmen pagina's in de index, rekening houdend met honderden rangschikkingsfactoren of -signalen, om te bepalen welke orderpagina's in de zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht moeten verschijnen.

Inhoudskwaliteit en zoekwoordonderzoek zijn o.a sleutelfactoren voor inhoudoptimalisatie, en scrollbaarheid en mobielvriendelijkheid zijn belangrijke factoren voor de site-architectuur.

De zoekalgoritmen zijn ontworpen om relevante, gezaghebbende pagina's weer te geven en gebruikers een efficiënte zoekervaring te bieden. Door jouw site en inhoud te optimaliseren met deze factoren in gedachten, kunnen jouw pagina's hoger scoren in de zoekresultaten.

In tegenstelling tot betaalde zoekadvertenties kan je zoekmachines niet betalen om hogere organische zoekresultaten te krijgen.

Hoe beter jouw pagina's zichtbaar zijn in zoekresultaten, hoe groter de kans dat je de aandacht trekt en potentiële en bestaande klanten naar jouw bedrijf trekt.

Waarom is SEO belangrijk voor marketing?

SEO is een fundamenteel onderdeel van digitale marketing omdat mensen elk jaar triljoenen zoekopdrachten uitvoeren, vaak met commerciële intentie om informatie over producten en diensten te vinden. Zoeken is vaak de belangrijkste bron van digitaal verkeer voor merken en vormt een aanvulling op andere marketingkanalen. Een grotere zichtbaarheid en een hogere positie in de zoekresultaten dan jouw concurrentie kan een materiële impact hebben op jouw bedrijfsresultaten.

De zoekresultaten zijn de afgelopen jaren echter geëvolueerd om gebruikers meer directe antwoorden en informatie te geven waardoor de kans groter is dat gebruikers op de resultatenpagina blijven in plaats van ze naar andere websites te leiden.

Merk ook op dat functies zoals uitgebreide resultaten en kennispanels in de zoekresultaten de zichtbaarheid kunnen vergroten en gebruikers rechtstreeks in de resultaten meer informatie over jouw bedrijf kunnen bieden.

Hoe kan ik SEO inzetten voor mijn bedrijf?

MARKETING VIALEO KENNISBANK

Lees meer

Samen aan de slag om volle zalen te trekken?

Profielfoto-Leo-Jawar

Leo Jawar

Mailtje sturen kan naar leojawar@vialeo.nl
Liever bellen? +31 6 81416577

© ViaLeo 2020

Algemene voorwaarden

× Hoe kan ik je helpen?