MARKETING WOORDENBOEK

Hashtag

hashtag

Wat is een hashtag?

Een hashtag is het "hekje" dat wordt gebruikt op sociale mediakanalen zoals Twitter Instagram, waarmee gebruikers een specifiek onderwerp of type inhoud kunnen vinden. Het gebruik van hashtags in berichten is een manier om informatie over een onderwerp te verzamelen.

hashtags

Als je een hashtag met jouw zoekwoorden gebruikt, wordt het voor gebruikers van social media gemakkelijker om dat specifieke onderwerp te vinden. Hashtags kunnen worden gemaakt van een enkel woord of een zin, en degenen die items posten kunnen bestaande hashtags gebruiken. Een hashtag mag geen spaties of speciale tekens bevatten.

Alle berichten over een specifiek onderwerp die zijn gemarkeerd met de juiste hashtag, worden verzameld. Dus als je op een hashtag klikt, verschijnen alle bijdragen aan dat onderwerp.

Hashtags kunnen worden gebruikt om informatie te vinden en specifieke thema's te volgen. Bovendien kunnen trends eenvoudig worden geïdentificeerd door vaak gebruikte hashtags te observeren.

Hashtags op Twitter

Twitter introduceerde de hashtag al in 2007 om Twitter-gebruikers in staat te stellen hun tweets te labelen. Hashtags worden meestal aan het einde van een tweet geplaatst, maar ze kunnen ook overal in de tweet worden ingevoegd. Hashtags op Twitter worden ook vaak gebruikt op andere social mediakanalen en blogs.

Op Twitter worden hashtags en onderwerpen die momenteel het meest worden getweet, vermeld onder 'Trends. Trends kunnen op regio worden gefilterd en Top Tweets (die met de meeste interacties) kunnen ook worden geselecteerd. Verdere opties zoals foto's en video's zijn ook beschikbaar. Huidige trends en hashtags op Twitter worden vaak door de media onderzocht en vervolgens als content op mediaplatforms gebruikt. 

Als je een hashtag met jouw zoekwoorden gebruikt, wordt het voor gebruikers van social media gemakkelijker om dat specifieke onderwerp te vinden.

Vaak worden hashtags ook gebruikt voor marketing om gebruikers van sociale media te helpen bedrijven of diensten te vinden via bepaalde termen of woordgroepen. Veel evenementen gebruiken bijvoorbeeld een hashtag om details weer te geven van alles wat met het evenement te maken heeft.

Zelfs veel tv-programma's hebben hun eigen hashtags, vaak met live tweets tijdens de uitzending. Twitter-gebruikers bespreken bijvoorbeeld vaak de huidige aflevering van 'the Voice of holland' tijdens de uitzending op vrijdagavond.

Daarnaast is het ook mogelijk om Twitter-hashtags te gebruiken op andere sociale netwerken, waaronder Instagram, Facebook en Google+. Ook hier worden hashtags gebruikt om inhoud over een probleem te verzamelen, zodat mensen het gemakkelijker kunnen vinden.

Instagram-gebruikers voegen heel vaak hashtags toe aan foto's en video's om de aandacht van nieuwe volgers te trekken.

Hoe kan ik  hashtags inzetten voor mijn bedrijf?

MARKETING VIALEO KENNISBANK

Lees meer

Samen aan de slag om volle zalen te trekken?

Profielfoto-Leo-Jawar

Leo Jawar

Mailtje sturen kan naar leojawar@vialeo.nl
Liever bellen? +31 6 81416577

© ViaLeo 2020

Algemene voorwaarden

× Hoe kan ik je helpen?