Of je nu een kleine sportschool bent of een personal trainer, het op de markt brengen van jouw diensten is een van de belangrijkste onderdelen van het runnen van jouw bedrijf en aansluitend en misschien nog wel belangrijker het aantrekken van nieuwe leden.

In veel situaties kan mond-tot-mondreclame het grootste deel van uw ledenwerving uitmaken. In meer concurrerende markten is mond-tot-mondreclame soms echter niet genoeg.

Sportscholen zijn lokale bedrijven, wat betekent dat ze moeten concurreren op een zeer competitieve lokale markt voor klanten.

Dus hoe concurreren sportscholen en personal trainers op zulke drukke concurrerende markten?

Hieronder laten we u  9 punten zien hoe jij jouw sportschool effectief kunt promoten om het werven van nieuwe leden te stimuleren.

1. Maak een gebruiksvriendelijke website

Het is geen geheim dat ongeveer 54% van de mensen online naar een sportschool of personal trainer zoekt als hun eerste of tweede contactmoment. Dat is meer dan de helft van jouw potentiële publiek!

2. Lokale SEO voor sportscholen

Lokale SEO is een van de meest kosteneffectieve vormen van sportschoolmarketing, aangezien het gratis is en een enorm investeringsrendement kan opleveren als u hoog scoort voor lokale zoekopdrachten.

3. Geschreven contentmarketing

Hoewel het voor sportscholen altijd een goede gewoonte is om aan contentmarketing te doen, moet u zich ervan bewust zijn dat in de wereld van zoekmachinemarketing voor sportschoolgerelateerde zoekwoorden uiterst competitief zijn.

En dat zouden ze moeten zijn. Een rangschikking voor een zoekwoord als 'hoe doe je een push-up' levert niet veel gerichte resultaten op, aangezien mensen die voor dat zoekwoord naar je website komen, 99% van de tijd geen lokale gebruikers zullen zijn.

Het rangschikken op trefwoorden die fitness en lokaal georiënteerd zijn, kan u echter helpen.

In lokaal georiënteerde inhoud, zoals hieronder vermeld, is lokale targeting bijvoorbeeld ingebouwd:

  • beste buitentrainingen in [plaatsnaam]
  • beste wandelingen in [plaatsnaam]
  • waar goedkope supplementen te kopen in [plaatsnaam]

4. Post op sociale media

Na het bekijken van de social-mediaprofielen van meer dan 100 sportscholen personal trainers, ontdekten we dat 82% van hen dagelijks berichten op Facebook of Instagram plaatst. En dat is geen toeval. Nou vind ik dagelijks posten ook nog wel een ding maar regelmaat is het belangrijkste

5. Start een doorverwijzingsprogramma oftwel een referral program

Soms zijn de beste accountmanagers voor jouw sportschool jouw leden. Als je uitstekende diensten en faciliteiten biedt en jouw leden stimuleert, kan je een doorverwijzingsprogramma voor de sportschool opzetten om hen hun familie en vrienden uit te nodigen.

6. Sportschoolpromoties

"New Year, New Me". Waarschijnlijk is dit een van de meest bekende voornemens op het gebied van 

Sportscholen reageren doorgaans op dit sportschool gerelateerde nieuwjaarsvoornemen met enorme lidmaatschapskortingen voor mensen die zich binnen een bepaalde tijd na het begin van het nieuwe jaar aanmelden.

Er is nooit echt een slecht moment om een ​​promotie aan te bieden, maar zorg ervoor dat  je profiteert van de factor "schaarste", wat betekent dat mensen eerder geneigd zijn iets te kopen als het maar voor een beperkte tijd beschikbaar is.

Het is dus belangrijk om uw promotie niet het hele jaar door te laten lopen, anders neemt de waarde van die schaarste sterk af en zullen mensen de kortingsprijs gaan associëren met de normale prijs.

Tevens is het wel goed om te weten dat een dergelijke korting wel alleen motiveert als duidelijk is dat je ze kan helpen met de reden dat ze willen gaan sporten. Bijvoorbeeld Afvallen of sterker worden etc.

7. Affiliate marketing voor fitnessclubs

Affiliate marketing is wanneer je een proces opzet voor mensen buiten jouw club om andere mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in een sportschoollidmaatschap door te verwijzen naar jouw sportschool.

Het kan een geweldige marketingstrategie zijn voor jouw sportschool als een manier om klanten bij je binnen te halen van mensen die ze respecteren. 

Zelfs op de meest afgelegen locaties zijn er een paar verschillende bedrijven die hun klanten naar uw club kunnen verwijzen, zoals:

  • Artsen
  • Fysiotherapeuten
  • Sportwinkels

Je kan deze partijen stimuleren door hun bedrijf sterk afgeprijsde lidmaatschappen aan te bieden of gewoon een vast bedrag voor elk lid dat hun doorverwijst, zoals 20% van hun contractwaarde.

Maar hoe bereik je een nieuw publiek om ze bewust te maken van de promotie van je sportschool? Een paar goede tips voor het promoten van de promoties van jouw sportschool zijn:

  • Voeg extra prikkels toe voor jouw leden om vrienden te verwijzen
  • Voer een aantal betaalde online marketingcampagnes uit op Facebook of Google
  • Gedrukte reclame ( flyers)
  • Billboards

De laatste 2 Billboards en gedrukte advertenties kunnen echter vooral nuttig zijn in steden met veel sportscholen, omdat er minder ruimte is op de digitale kanalen zodat elke sportschool zich kan onderscheiden.

Clubs die actief zijn in steden waar niet veel fitnessclubs zijn, moeten proberen zo goed mogelijk aanwezig te zijn op digitale marketingkanalen zoals Google en sociale media.

8. Stuur regelmatig een nieuwsbrief

Je denkt misschien dat nieuwsbrieven die sportscholen versturen alleen voor bestaande klanten zijn. 

Ja, ze moeten up-to-date clubnieuws bevatten, maar ze kunnen ook worden gebruikt om oud leden of oude leads weer opnieuw te activeren

Je oud leden hebben misschien hun lidmaatschap opgezegd, maar meestal blijven ze nog steeds geabonneerd op je e-mails, wat betekent dat je ze nog steeds kunt bereiken met clubupdates, promoties en advies.

9. Maak je eigen nieuws en creëer er een campagne omheen

Er is altijd wel iets om te vieren of leuk om na te brengen je 100e lid.1000 uren aan personal training. Meest actieve lid van de maand etc.

Goede marketing ideeën voor sportscholen voor evenementen zijn:

  • Club jubilea
  • Mijlpalen voor lidmaatschap, zoals het bereiken van 1.000 clubleden of meer
  • Vakantie-evenementen
  • Verjaardagen van het personeel

Breng jouw sportschool op de markt als een plek voor transformatie, community en positieve verandering en uw leden zullen uw sterkste accountmanagers zijn.

Conclusie

Er zijn verschillende punten/mogelijkheden om nieuwe leden binnen te halen. Je kan ervoor kiezen om een ​​paar verschillende of allemaal te doen, maar het belangrijkste om te onthouden is om altijd het succes van elke campagne te meten. En dat niks van zelf gaat.

Heb je geen tijd of geen idee hoe je hier aan moet beginnen? ViaLeo kan je hierin adviseren.